Skønheden Sigrid på 110 tons skal hjælpe med at skybrudssikre hovedstaden
Kæmpeboremaskinen "Sigrid" på 110 tons skal nu i gang med at bore anden halvdel af Kalvebod Brygge Skybrudstunnel, som skal holde det østlige Frederiksberg og Vesterbro fri for oversvømmelser ved skybrud. Onsdag blev hun døbt, og efter nytår begynder hun sin vigtige, underjordiske rejse.
"Jeg døber dig Sigrid", lød ordene fra viceprojektleder Mariela Velinova-Petersen fra HOFOR, som onsdag havde æren af at navngive den kæmpe boremaskine, som de næste tre måneder skal bore sig 702 meter gennem undergrunden fra Kalvebod Brygge og frem til Halmtorvet I København.
Det sker som led i byggeriet af den 1,3 kilometer lange Kalvebod Brygge Skybrudstunnel, der udgør en central del af skybrudssikringen af det østlige Frederiksberg og Vesterbro.
Dåben fandt sted på kanten af en enorm boreskakt på Kalvebod Brygge og blev ledsaget af klapsalver fra projektfolk fra entreprenørerne NCC og SMET samt bygherrerne Frederiksberg Forsyning og HOFOR, Hovedstadsområdets Forsyningsselskab, samt rådgivere fra Niras.
Sejrende skønhed
At maskinen har fået navnet "Sigrid", er ikke en tilfældighed.
- HOFOR har gennem flere år benyttet sig af kvindenavne fra vikingetiden til vores tunnelboremaskiner, og navnet Sigrid betyder "sejrende skønhed", så det er et navn, der passer godt til opgaven, siger administrerende direktør Henrik Plougmann Olsen fra HOFOR.
Med en diameter på 3,6 meter og en kampvægt på 110 tons har Sigrid sin egen rustikke skønhed og afgjort også styrken til at sejre på sin krævende rejse frem mod Halmtorvet. Rejsens vigtighed for både København og Frederiksberg afspejlede sig i talerne på dåbsdagen.
Beskytter værdier
- Kalvebod Brygge Skybrudstunnel får meget stor betydning for byens borgerne og brugere, især folk på det østlige Frederiksberg og Vesterbro. Den beskytter værdier og skaber øget tryghed, fordi den er med til at gøre områderne robuste over for skybrud. Tunnelen kan i sig selv opsamle meget store mængder skybrudsvand, indtil der er plads på rensningsanlægget, og i de helt grelle skybrudstilfælde kan den også lede skybrudsvandet ud i havnen, lød det fra Henrik Bay, administrerende direktør i Frederiksberg Forsyning.
Entreprenørerne, der skal udføre tunnelborearbejdet, lød også helt klar til at gå i gang.
- At anlægge en tunnel på en strækning med så stor kompleksitet er en krævende opgave. Sigrid skal både bore under veje, jernbanespor og hele Kødbyen samt meget tæt på Metro-linjen. Men sammen med vores belgiske partner SMET har vi de nødvendige erfaringer og kompetencer, og vi ser meget frem til at løse opgaven, sagde Bjarki Finbogasson, områdedirektør i NCC.
En ordentlig bulderbasse
Den 110 ton tunge maskine og en masse hjælpeudstyr er ankommet fra Belgien med lastbil og er blevet hejst ned i jorden og rigget til på byggepladsen ved Kalvebod Brygge 45. Ifølge planen skal Sigrid nu bore sig ca. 8 meter frem om dagen mod Halmtorvet, hvor hun hejses op til april.
20 kubikmeter vand i sekundet
Kalvebod Brygge Skybrudstunnel er en meget vigtig brik i de flere hundrede løsninger, som skal sikre Frederiksberg og København mod oversvømmelser som følge af skybrud og kraftig regn. Tunnelen bliver op til 3 meter i diameter og kan i sig selv opbevare 10.000 kubikmeter vand, hvilket svarer til tre gange Rundetårn fyldt med vand. I meget kraftige skybrudstilfælde kan en pumpestation ved Kalvebod Brygge pumpe vandet op fra tunnelen og ud i havnen med en hastighed på 20 kubikmeter vand i sekundet.
- Vi håber at kunne invitere naboer og andre interesserede på besøg i tunnelen, inden den tages i brug i 2026, så man kan få sig en oplevelse af dimensionerne helt tæt på, siger Henrik Plougmann Olsen.