God proces giver bedre byggeri for pengene
På plejecentret Hørgården på Amager nærmer et flere år langt og omfattende renoveringsprojekt sig sin afslutning. Boligforeningen 3B er bygherre, og NCC er totalentreprenør på projektet, der nu er blandt de tre nominerede til Boligfonden Kubens Procespris 2018 – ud af i alt 15 indstillede projekter. Boligforeningen 3B har indstillet projektet, fordi processen har været så god, at der er vigtig læring at hente til andre renoveringsprojekter.
Det store renoveringsprojekt på Plejecentret Hørgården har været i gang siden 2015, og de sidste beboere kan flytte ind i deres lyse, nyrenoverede hjem til foråret 2019.
Beboerne og plejepersonalet er tilfredse med de resultater, de allerede har set. Det er ikke mindst takket været en renoveringsproces, der bryder med den gængse vanetænkning. Processen har været så god, at den nu er nomineret til Boligfonden Kubens Procespris 2018.
”Vi har indstillet projektet, fordi processen med at renovere Hørgården 3 har vist, at et tæt samarbejde med fælles fodfæste fra den spæde start giver det bedste resultat i sidste ende – nemlig gode boliger af høj kvalitet til glæde for beboerne. Det er især tidlig involvering af alle parter samt god dialog og kommunikation hele vejen igennem, der har banet vejen for den gode proces,” siger byggechef i Boligforeningen 3B, Mette Thiberg, der derfor ser et potentiale i at udbrede denne form for proces til andre renoveringer.
”Selvom vi stadig er i gang med renoveringen, kan vi allerede nu se, hvilke gode erfaringer der med fordel kan komme i spil i andre renoveringssager. Blandt andet løbende involvering samt planlægning og kommunikation rykker ved noget. Det skaber et tillidsrum og færre misforståelser. Det er vigtigt, og så giver det en god følelse i maven.”
Nemmere at efterleve, når man selv har været med til at definere
Ifølge Mette Thiberg handler den gode proces især om bevidsthed og vilje. Det begynder hos bygherren, der skal signalere i udbudsmaterialet, at de vil gå ind i projektet med en åben dialog og afstemme forventninger med de involverede parter, så alle er på samme side i bogen fra dag ét.
”Hullet mellem teori og praksis er svært at lukke, og derfor har vi som bygherre en meget stor interesse i at få entreprenøren og de andre parter ind tidligt i processen, siger hun. ”For en bygherre giver det en tryghed. Og for parterne er det nemmere at efterleve den praksis, man selv har været med til at definere. Et eksempel er, at økonomi i renoveringssager er en stor risikofaktor, og den kan forvaltes på en tillidsbaseret eller konfliktsøgende måde. Med Hørgården 3 har alle parter fra den tidlige start været enige om den tillidsbaseret måde”, fortæller Mette Thiberg.
NCC tog initiativ til at indlede projektet med en proceskonsulent, som samlede parterne til en workshop, hvor der blev sat nogle rammer for samarbejdet i projektet. Her blev der skabt enighed om succeskriterierne og aftalt løbende temperaturmålinger på samarbejdet. Når der er så mange parter involveret, kan der nemt opstå misforståelser, der bliver til konflikter, som ender med at skabe problemer for projektet. Når spillereglerne er helt klare, er det lettere at forhindre, at små ting eskalerer til store problemer.
”Det er altafgørende for processen, at også entreprenøren har været tidligt involveret,” siger Mette Thiberg. ”Det kan være svært, når man er underlagt offentlige udbudsregler, at få entreprenøren i tale tidligt, men det kan løses ved at vælge totalentrepriseløsningen, som vi har gjorde med NCC. På den måde har vi kunnet kalibrere projektet sammen.”
God kommunikation er vigtigt
”Vi er meget stolte af være del af et projekt, der er indstillet til procesprisen 2018,” siger projektleder Katrine Hald fra NCC.
”Renovering kræver en helt anden smidighed end nybyg, og det kræver en tæt dialog med bygherren. Under hele første etape havde vi møder med Boligforeningen 3B hver uge. Vi havde også møder med plejecenterchefen. Blandt andet om ”hvad er larm?”, fordi det er noget, de forskellige parter opfatter meget forskelligt.”
NCC har stået over for den særlige udfordring, at plejecentret har været i funktion gennem hele forløbet. Mens én blok er blevet lukket ned for nedrivning og genopbygning, har to blokke skullet ”holdes i live”. Renoveringsarbejdet sker tæt på brugerne, som er ældre, sårbare borgere, der er særligt følsomme over for blandt andet støj. Derfor har der været skrappere tidsgrænser for støjende arbejde, end der normalt er på en byggeplads.
”Vi kommer langt med information og ved at være synlige og tilgængelige,” siger Katrine Hald, som har bestræbt sig på at sikre en god kommunikation med både Boligforeningen 3B, plejecenterchef, beboere og naboer gennem hele projektet.
Om procesprisen
Blandt de 15 indstillede projekter har en bedømmelseskomite nomineret tre projekter til Procesprisen 2018. De to andre projekter er det østjyske forsyningssamarbejde Vandpartner og Bedre Bundlinje‐initiativet mellem Dansk Byggeri og 3F. Prisen uddeles ved et arrangement på Langelinie Pavillonen den 9. november 2018.
For yderligere information kontakt venligst:
Anette Hertz, kommunikationschef i Boligforeningen 3B, tlf. 40975077, mail: anhz@3b.dk
Ghita Borring, kommunikationschef i Building, NCC Danmark tlf: 93881819 mail: ghilau@ncc.dk
NCC´s pressetelefon +45 41 70 49 09 samt NCC:s Mediabank
Boligforeningen 3B er en almen boligforening, der udvikler, bygger og administrerer ca. 12.000 boliger i 88 forskellige boligafdelinger i 7 - snart 8 kommuner i København og Storkøbenhavn. Vi har mange forskellige typer boliger: familieboliger, ungdomsboliger, plejehjem, ældreboliger, institutioner, særboliger, bofællesskaber og erhvervslejemål.
OM NCC. Vores vision er at forny vores branche og levere ekstraordinære bæredygtige løsninger. NCC er en af Nordeuropas ledende virksomheder inden for byggeri og anlæg, ejendomsudvikling og infrastruktur med en omsætning på 41,5 mia. kr. og 17.800 medarbejdere i 2017. NCC-aktien er noteret på NASDAQ Stockholm. NCC i Danmark består af forretningsområderne NCC Building, NCC Property Development, NCC Industry, NCC Infrastructure.